Foto: Anna Bårdsen
Foto: Anna Bårdsen

Tor Axel imponerer med sin kundeservice: - Jeg har mulighet til å lyse opp hverdagen til kundene

I flere år har Tor Axel Venaas (36) jobbet i dagligvarebutikken Rema 1000 i Vollen. Venaas har en utdanning i statsvitenskap, men fant fort ut at det å jobbe på et kontor ikke var noe for han.

Publisert Sist oppdatert

Tøff barndom

Tor Axel Venaas kommer opprinnelig fra en liten bygd ved Åndalsnes, hvor han bodde til han flyttet til Stranda utenfor Ålesund allerede som 16- åring. Venaas forteller om en tøff barndom preget av mye mobbing

— ­Som ung var jeg egentlig en ganske lattermild og glad type, etter hvert som jeg begynte i barnehage og skole forandret jeg meg til å bli mer innesluttet og stille. Dette i takt med at jeg ble mobbet fra jeg var 5 år til jeg var 15 år.

Mobbingen fulgte Tor Axel i flere år framover med alvorlig angst og depresjon. Han bestemte seg derfor å ta saken i egne hender, og komme seg unna for å få en ny start

— Disse årene med mobbing medførte at jeg ved første anledning flyttet hjemmefra for å begynne på en videregående skole på et helt nytt sted hvor jeg ikke kjente noen, det å starte med blanke ark hjalp veldig.

Avtrykket fra mobbingen, angsten og depresjonen klarte han sakte, men sikkert å kvitte seg med i starten av 20-årene ved hjelp av Emosjonsfokusert terapi (EFT).

Lyspunktet i hverdagen

Tidligere sterk depresjon og angst er noe kundene på Rema 1000 i Vollen ikke kan se noe spor av. Her er han lyspunktet av handleturen, hvor man blir møtt med en smilende Tor Axel bak kassa som alltid har tid til å slå av en prat med kunden.

— Jeg trives veldig godt i dagligvarebransjen, jeg liker veldig godt å jobbe med mennesker. Jeg har egentlig en statsvitenskap utdanning, men etter utdanningen fant jeg ut at det å jobbe på et kontor ikke var noe for meg. Da var det lett å begynne i butikk i stedet.

— Samtidig tenker jeg at en butikkmedarbeider har en fin mulighet til å lyse opp hverdagen til mennesker som kanskje ikke har noen rundt seg, som kanskje ikke ser andre mennesker i løpet av dagen, og det skal faktisk ikke så mye mer til enn et smil og et «hei».

Rundt spørsmål om han har noen råd til andre dagligvareansatte svarer Venaas

— Vi mennesker er så forskjellige i personlighet og væremåte, samtidig som vi har mye forskjellig bagasje i livets sekk. Ikke alle passer inn i det eller det yrket, men om en er innen et yrke har en allerede følt en dragning til nettopp å være der. Det viktigste er å være seg selv og by på seg selv, så er man allerede på god vei.